e-Eğitimde Multimedya Kullanımıyla İlgili 10 Tasarım İlkesi

Oca 4 • E-ÖĞRENME, EĞİTİM İÇERİĞİ, GENEL • 677 Views • Yorum yok e-Eğitimde Multimedya Kullanımıyla İlgili 10 Tasarım İlkesi

Multimedya, eğitimde etkili bir şekilde kullanılmakta ve sınıfta eğitim için faydaları yazılı kayıtlara dayanmaktadır. Bunlar, teknolojik gelişmelerle birlikte online eğitime de uyarlanmaktadır. e-Eğitimde multimedya kullanımıyla ilgili 10 tasarım prensibi şunlardır. 

eEğitimde Multimedya Kullanımının 10 Temel Kuralı

e-Eğitim, öğrencilere her zaman ve her yerde öğrenme fırsatı sağlamak amacıyla teknolojiyle beraber yoğun şekilde kullanılmaktadır. E-öğrenme, çeşitli öğrenme olanaklarını içerebilir; kendi temponuza göre eğitim, tam zamanında bilgi ve uzmanlardan rehberlik bunlardan bazılarıdır. Teknolojinin yardımı ile e-Öğrenim, kolayca erişebilir dijital içerikler sunar ve öğrenci odaklı bir ortam yaratır. E-Eğitim, eğitim enstitüleri ve kurumlarda yaşam boyu eğitim ve öğrenme toplumunun gelişmesi kavramını desteklemektedir.

E-Öğrenim, geleneksel sınıf veya eğitmen tarafından yönlendirilen eğitimden farklı olduğundan, elektronik ortam için etkili bir şekilde tasarlanmış öğrenme materyallerinin, öğreniciler için arzu edilen öğrenme sonuçları elde etmeyi kolaylaştıracağını anlamak önemlidir. E-Öğrenim materyallerinin etkin tasarımı, uygun Öğretim Tasarımı süreçlerine dayanır. Öğrenme bağlamında sınıftan çevrimiçi bir ortama geçiş, e-Öğrenme materyali oluştururken dikkate alınması gereken önemli bir faktördür. Multimedya, çevrimiçi öğrenmeye iyi şekilde adapte edilmelidir. Öğrenciler arasında eğitim içeriğinin benimsenmesini artıracak pek çok unsur vardır. Bu bağlamda, mevcut seçeneklerin bolluğu ile nelerin seçileceği ve bunların sunum şekli, çoğu e-Öğrenim geliştiricileri için pek çok durumda ikilemler yaratmaktadır.

Richard E. Mayer, Multimedya Learning adlı kitabında, multimedya sunumlarının tasarım ve organizasyonunu şekillendiren ilkeleri ele almaktadır. E-Öğrenimde multimedya kullanımını şekillendiren bu ilkeler, etkili e-Öğrenim içerikleri oluştururken de geçerli olmasının yanında e-Öğrenimde multimedya kullanma zorluğuyla karşı karşıya olan birçok geliştirici için yararlı bir rehber niteliği taşımaktadır

1. Tutarlılık İlkesi

Bu ilke, yabancı/konu dışı sözcüklerin, resimlerin ve seslerin dahil edilmesi yerine hariç tutulduğunda öğrencilerin daha iyi öğrendiğini ifade etmektedir. Başka bir deyişle, e-Öğrenim için multimedya oluştururken, ‘az ama öz’ prensibi geçerlidir. Dikkatle nelerin gerekli olduğunu seçin ve karmaşıklık yaratan ancak öğrenmeye katkıda bulunmayan öğeleri dışarıda bırakın. Bu sayede sadece içeriğin görsel çekiciliği artmakla kalmayacak, aynı zamanda öğrenciler, ihtiyaç duyulan birkaç öğeye yoğunlaşarak ve gereksiz öğelerle dikkat dağınıklığı yaşamayacaklardır.

2. Signaling/İşaret Verme İlkesi.

Bu prensip, geliştiricilerin eğitim içeriğini iyi organize etmelerini teşvik eder. Öğrenenlerin gözlerinin korkmaması için daha basit kavramlar daha karmaşık kavramlardan önce gelmelidir. Eğitim içeriğinin önemli kısımları özetleme veya diğer öğretim stratejileriyle uygun şekilde vurgulanmalıdır. Bu ilke, bilgilerin daha iyi işlenmesine ve eğitim içeriğinin en önemli kısımlarının daha iyi hatırlanılmasına katkıda bulunur.

3. Çokluk İlkesi.

Bir eEğitim dersi için multimedya öğeleri oluştururken, öğrenim katılımcılarının 2-3’ten daha fazla mültimedya öğesini tek seferde tercih etmediklerini unutmamak gerekir. Bu nedenle, grafik ve anlatı veya animasyon ve anlatı kullanmak, tüm multimedya öğelerini birlikte kullanmaktan daha iyi sonuçlar verir. Burada da ‘az ama öz’ prensibi geçerlidir.

4. Multimedya İlkesi.

Bu iyi bilinen ilke öğrencilerin sadece kelimeler yerine, sözcükler ve resimler beraber olduğunda daha iyi öğrendiğini ifade eden ilkedir. Bu nedenle, e-öğrenmede grafiklerin dahil edilmesi çok önemlidir. Kolay erişilebilir bir seçenek olmasının yanı sıra bütçeye de uygun bir seçenektir. Hazır bulunan jenerik görüntülerin yanı sıra grafikler veya ekran görüntüleri gibi içeriğe özel resimler de kullanılabilir; bu konuda seçenekler geniş ve çeşitlidir.

5. Mekansal Bütünlük İlkesi.

Bu ilke sözcük ve resimlerin ekranda birbirinden uzak değil yakın olarak sunulmasının öğrenciler tarafından tercih edildiğini anlatan bir prensiptir. Bir kavramı açıklayan kelimelerle destekleyici resimlerin çok uzak olmamasını savunan bu basit yöntemle öğrenmenin etkisi artırılabilmektedir

6. Zamansal Bütünlük İlkesi.

Aynı şekilde, bir sunumda sözcük ve resimlerin art arda değil eşzamanlı olarak verilmesi  de önemlidir. Bu ilke de uygulaması kolay bir ilkedir ve kavramların bir bütün olarak daha iyi anlaşılmasını sağlar.

7. Bölümleme İlkesi.

E-Öğrenim’in çoğunlukla kişinin temposuna göre olduğunu unutmamak önemlidir. Öğrenciler daimi bir ünite yerine kullanıcı odaklı bölümlerle sunulması durumunda,  multimedya içeren dersi daha iyi öğrenir. Öğrencinin okuduğu şeyi işlemesi için zaman gerektiğinden ve bunları anladığından emin olmak için bilgi akışı arasında uygun aralar verilmesi gerekir. Kişiye göre ilerleme temposu iyi ayarlanmış bir e-Öğrenim dersi çok daha etkili olacaktır.

8. Ön Hazırlık İlkesi.

Tüm eğitimlerde olduğu gibi eEğitimde de ön-eğitim imkanları sağlamak önemlidir. Bu ilke, öğrencilerin ana kavramların isim ve özelliklerini bildiklerinde, bir multimedya dersinden çok daha fazla fayda sağladıklarını savunur. Bu nedenle, eğer yeni kavramları tanıtıyorsanız, ana konuların isimleri ve başlıkları başta paylaşılmalı ve katılımcılar baştan genel bir fikir ve aşinalığa sahip olmalıdır.

9. Kişiselleştirme İlkesi

Bu ilke, işitsellerin resmi bir stil yerine daha günlük konuşma tarzında sunulması gerektiğini ifade eder. Bu sayede öğrenciler hem daha rahat hissederler hem de dikkatleri artmış olur.

10. İnsan Sesi İlkesi

İşitsel oluştururken öğrencilerin bir makine sesi yerine daha yakın bulacakları bir insan sesi kullanılması gerektiği bu ilkenin temelini oluşturur. Makine tarafından oluşturulan sesler daha erişilebilir ve daha masrafsız olsa da, insan sesi içeren işitseller daha fazla ilgi çeker ve daha etkilidir.

İnternet ve mobil cihazların yaygınlaşmasıyla, eEğitimde multimedya kullanımı her gün daha da popülerleşmekte ve dünya genelinde çeşitli kuruluş ve eğitim kurumlarında tercih edilen bir metot haline gelmektedir. Bu tasarımlama ilkelerine uyarak, çeşitli multimedya öğeleri eEğitime daha etkili şekilde uyarlayarak daha iyi sonuçlar elde edebilirsiniz.

 

Related Posts

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

« »